CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, September 8, 2010

Tetaplah Dengan Pendirian Anda

Tetaplah dengan prinsip dan pendirian kita kerana kita akan hina jika tanpa pendirian yang diperjuangkan. Ini kerana kita akan terikut-ikut dengan cara dan gaya orang lain sehingga nanti kita tidak menjadi diri kita sendiri atau bahasa yang mudah adalah kita telah mati dan hanya jasad yang hidup untuk melakonkan watak orang lain.
sebagai contoh, aku yang sedang menuntut ini kadang-kala tidak mampu mengeluarkan singa dalam diri ini kerana kurang kukuh atas pendirianku.
seruanku...segeralah berubah, segeralah merenung masa depan kita.....jika kita masih ragu-ragu dengan "apa itu hidup", nanti kita akan menjadi insan yang hina dalam kalangan kawan-kawan, dalam keluarga, dalam menguruskan sesuatu perkara dan lain-lain lagi yang anda sendiri tahu....
Tetapi perlu aku ingatkan bahawa pendirian dan prinsip juga akan menghinakan kita jika kita berpendirian dan berprinsip tidak berlandaskan agama Islam yang indah lagi suci.

Dari ku

DariKu:

  1. Manis sungguh penat dan letih kerana berjuang, tetapi jika hanya rilex tidak berbuat apa-apa akan membuat aku menjadi lesu dan malas.
  2. Semangat sebelum berjuang kadangkala-kala lebih kuat daripada semangat semasa berjuang, ini kerana kita mudah lelah oleh tugasan. oleh itu kuatlah kerana....telah ku nyatakan di(1)
  3. sekali lagi aku tegaskan bahawa hidup ini adalah perjuangan individu. kawan adalah musuh, sehingga kadangkala-kala abang kita sendiri adalah musuh kita.
  4. Jangan berbuat sesuatu kerana dipengaruhi oleh keadaan dan orang sekeliling, sebaliknya buatlah sesuatu sebagaimana prinsip dan diri anda..
anda boleh faham jika sesuaikan dengan situasi anda apa yang di atas ini......

Fikiran Yang Terlintas

Fikiran Yang Terlintas:
seseorang biasanya tidak akan boleh mengingati kematian kecuali apabila ia mahu menyendiri, menjauhkan diri dari manusia dan menjelajah dari kehidupan ini. Apabila ia mahu mencuba untuk melakukannya, maka ia boleh melakukan ber'khulwah'(menyendiri), merenungkan tentang nasib dirinya kelak dan selanjutnya ia bergegas mpersiapkan diri untuk kehidupan di alam sana... Tetapi apabila ia berkumpul dengan orang ramai,dia perlu duduk bercakap dengan mereka, pergi bersiar-siar, silaturrahim ke sana ke mari, maka bagaimana mungkin ia boleh berfikir dan merenungkan tentang kematian?. (kitab 'Demikianlah Masa Menceritakan Kepada Kita' karangan Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni)